Welcome to
Studsvik Cleaning Services
Welcome to
Studsvik Cleaning Services
Welcome to
Studsvik Cleaning Services

Sjävförbättring måste få ta tid

Självförtroende – Grunden för att lyckas

Hantera din ilska – konsten att inte tappa huvudet

Stressa mindre, gör mer

Stress är en otäck och lömsk rackare. Stressen kan härledas ända tillbaka till våra förfäder då vi behövde den adrenalinkick som stressen ger oss för att fatta ett snabbt beslut som  till exempel att fly från ett rovdjur. I dagens samhälle utsätts de flesta av oss inte för denna typ av liv eller död besut särskilt ofta med likväl har vi stressreflexer inbyggda i oss som kickar igång när vår arbetsbörda i jobbet eller privatlivet upplevs som för tung. Små mängder stress behöver inte vara något negativt, det är vad som får oss att spotta i nävarna och ta itu med det som måste göras. Men för många som brottas med familj, fritid och ett jobb med varierande arbetsuppgifter och deadlines kan perioder i livet uppstå där stress byggs upp kontinuerligt och man mer eller mindre känner sig stressad från morgon till kväll. Det är okonstruktivt och faktiskt skadligt i det låga loppet. Några tekniker man kan använda sig av för att hantera stress är:

  1. Meditation Olika typer av meditation kan användas för att finna ett inre lugn och för en stund släppa alla de stressfaktorer man har i sin vardag. För den som tar sig tid och övar kan daglig meditation hjälpa en att sedan ta itu med utmaningar med lugn och fokus utan att stressa upp sig när arbetsbördan blir stor.
  2. Motion att röra på sig hjälper en på många sätt. Givetvis stärker regelbunden motion kroppen och ger ett skydd mot den fysiska belastning som stress kan leda till. Utöver detta kan motion precis som meditation ge en mental avkoppling, genom fysisk aktivitet ger man hjärnan en chans att koppla av och för en stund inte behöva jobba på högvarv med att söka lösningar på alla problem och utmaningar man ständigt kämpar med i sitt arbete. Detta kan var så enkelt som att ta en promenad i friska luften på sin lunchrast. Efter en stunds avkoppling finner man ofta att man kan vara mycket mer produktiv än om man inte tagit pausen.
  3. Koppla bort dina känslor Även om man vill lyckas med allt ma tar sig för och vill utföra ett bra arbete är det bra att försöka att inte vara emotionellt investerad i utfallet av alla projekt man deltar i. På arbetsplatsen gagnar det ingen om man stressar upp sig över det där projektet som går över tiden. På sin lediga tid bör man aktivt odla förmågan att inte låta problem på sin arbetsplats gå ut över ens fritid.
  4. Minska arbetsbördan Vi tror oss ofta vara osårbara och tar oss an omöjliga mängder arbeten både i våra yrkesliv och där hemma. Det kan vara bra att fundera på om ens schema verkligen är sunt eller om man inte borde försöka rationalisera några moment. På jobbet kan man säkert om man funderar delegera arbetet annorlunda eller helt få bort moment om man jobbar smartare. Där hemma kanske man istället för att lägga tid och energi på städning anlita en bra städfirma. För boende i Stockholm kan man höra sig för om städning Nacka.

Detta är bara några få punkter på hur man kan jobba med att hantera stress. För de som utsätts för mycket stress dagligen är det mycket viktigt att försöka utveckla strategier för hur man ska hantera stressen och också våga säga nej och minska på stressen när arbetsbördan blir för tung. Saknar man insikten att göra detta i god tid kan det istället leda till en längre sjukskrivning efter man gått in i den allt för vanliga väggen.