Att bli arg och tappa sin självkontroll hjälper ingen. Jag har brottats många gånger med mitt hetlevrade temperament. Att vara passionerad och engagerad är positiva egenskaper man bör bejaka men de har en baksida som gör att jag ofta kan bli arg, upprörd och frustrerad över andra människor när jag känner att de inte delar min passion. Men om man kliver utanför sina känslor och försöker se på saker och ting separerat från de känslor ma har i nuet inser man snabbt att ilskan och frustrationen man känner är irrationell och gör föga för att bättra situationen. En metod jag ofta använt är att observera människor i min omgivning när de blir arga. Som observatör kan man ofta se att de som de blir arga över ofta är småsaker som i de stora hela är insignifikanta ja kanske till och med småsaker. Ilskan beror oftast på något annat, känslan av att inte ha kontroll, oförmåga att ta kritik eller frustration när andra människor har andra prioriteringar än en själv. Det är viktigt att vara ärlig mot sig själv och se sin ilska för den irationella känsla den är, först då kan man jobba med att stilla sina känslor och jobba mot ett mer rationellt och kreativt sätt att lösa konflikter och problem. Några metoder man kan använda för att stilla sin ilska är:

  1. Tänk tillbaka Tänk tillbaka på situationer där du tappat kontrollen tidigare. Tänk på hur du bättre hade kunnat lösa dessa om du istället för att bli arg hade klivit tillbaka och fattat ett rationellt besslut. Använd inte detta för att ångra de som redan skett utan se det som läxor, nästa gång en liknande situation är på väg att uppstå kan du kanske se det förflutna passera framför dina ögon och dra nytta av den läxa du har lärt dig och finna en bättre lösning.
  2. Stanna upp När du känner dina känslor bubbla upp till ytan, stanna upp. Det finns en rad olika övningar för detta. Andas långsamt, räkna till tio och om möjligt drick ett glas vatten. Det viktiga är att man hittar något som fungerar för just dig. Meningen med detta är att inte man fattar ett dåligt beslut baserat på känslor i ögonblicket istället stannar upp och reflekterar över det som är på väg att hända.
  3. Respekt Att lära sig respektera andras känslor och åsikter är en viktig egenskap. Även om man inte håller med dem eller till och med ogillar den personen måste man ändå respektera dem och deras rätt att ha sina känslor. Man kan då genom att inte själv brusa upp jobba mot att finna ett sätt att lösa situationen som inte behöver kännas som en attack mot dina medmänniskor. Detta är det enda sättet att få någon att ändra sin åsikt på ett varaktigt sätt.
  4. Ta inte saker på för stort allvar Vi tappar oftast kontrollen när vi känner oss stressade och oroade. Det är viktigt att förstå att även om saker inte skulle gå som planerat är det inte jordens undergång. För den som inte är hjärnkirurg eller flygledare är det faktiskt ok att misslyckas så länge man kan erkänna sina misstag, lära sig av dem och gå vidare.  Genom att inte ta allt på så stort allvar och våga se humorn även i jobbiga lägen är det mycket lättare att hålla sin känslor i styr.

Att brottas med sina känslor kan försätta en i en hel del osmickrande situationer men jag har lovat mig själv att nästa gång ilska bubblar över och mitt ansikte är på väg att anta en vackert röd färgton ska jag lugna ned mig om det så ska behövas en hink med isvatten för att släcka branden.