Självförtroende är en av de allra viktigaste egenskaperna man kan ha här i livet. Utan ett gott självförtroende i grunden får man svårt att ta risker, utveckla sig och ta sig framåt i livet. Det är en egenskap som de flesta strävar efter och som är lätt att beundra när man ser den hos en annan person. Faktum är dock att för de allra flesta är självförtroende inte en egenskap man föds med utan något man utveckla och sträva efter. Om man kontinuerligt jobbar med att bygga sitt självförtroende kommer detta hjälpa en med att lyckas med det mål man sätter upp för sig själv och göra det lättare att hantera misslyckanden och fortsätta jobba mot sina mål och inte tappa fokus på vad man vill åstadkomma.

Så hur ska man bygga upp denna viktiga egenskap om man inte är en av de som är född med ett orubbligt självförtroende? Nedan följer några metoder jag har använt när tvivlat på mig själv och min förmåga att uppnå de saker jag strävar efter.

  1. Tänk på de framgångar du haft i livet När man känner sig hopplös kan det kännas som man inte har lyckats med någonting alls här i livet. Men faktum är att detta helt enkelt inte är sant, även om man känner sig misslyckad och inte har lyckats med sin stora mål finns det garanterat saker i livet man har lyckats med. Tänk på när du tog ditt körkort eller när du tog din examen, när du vann den där tävlingen eller när du träffade din partner. Det behöver inte vara något stort men att fokusera på de framgångar man redan har haft hjälper en att i sitt huvud bygga upp en annan mer positiv självbild.
  2. Identifiera dina styrkor Precis som ingen har misslyckats med allt här i livet är ingen helt utan positiva egenskaper, talanger och personliga styrkor. Fundera på vad dina starka sidor och talanger är i dag. Kanske finns det något du alltid haft talang för men inte vågat vidareutveckla på grund av ett bristande självförtroende? Att bygga ett gott självförtroende innebär inte att man ska tro sig vara ofelbar, kunna allt och inte kunna misslyckas utan att lära sig att se värde i de egenskaper man besitter och inte låta sina svaga sidor dominera.
  3. Skriv ned det Efter att ha börja fokusera på sina tidigare framgångar och personliga styrkor kan det vara bra att skriva en lista på dessa. Detta kan lätt kännas fånigt och poänglöst men att skriva saker hjälper en att hålla fokus och hjälper hjärnan behålla de nya tankebanorna. Det är en teknik som används av många psykologer som jobbar med depression och handlingsförlamning
  4. Sätt små mål i vardagen De stora sakerna man vill lyckas med kan kräva månader eller till och med år av hårt och målmedvet arbete. För att kontinuerligt få känna att man kan lyckas med de man jobbar mot är det viktigt att också ha små mål i vardagen att jobba mot. Något man kan göra idag och slutföra på kort tid. Lär dig att fixa något hemma eller gå en lång promenad. En dag då man lärt sig något nytt eller blivit av med något man behövt ta itu med en längre tid hjälper en att känna framgång i livet.

Att bygga sitt självförtoende är en livslång och kontinuerlig process som alla har brottats med i någon grad. Även de som du själv ser som idoler och framgångssagor har garanterat haft perioder i sitt liv då de tvivlat på sin förmåga och känt sig värdelösa. De viktiga är att kunna kliva utanför sina negativa tankemönster, se dem för vad de är och medvetet jobba med att ersätta dem med något positivare och mer användbart.